Esgrafiats
de
la
capella
del
Santissim
a
Ascó
|
A
la
pàgina
de
procediments
"Esgrafiat"
es
descriu
i
explica
què
és
i
com
es
fa
un
esgrafiat.
La
seva
restauració
segueix
un
procés
similar
al
de
les
pintures
murals.
Una
vegada
netejats
amb
aigua
destil·lada
i
sabó
neutre,
el
més
difícil
és
consolidar
convenientment
el
suport,
que
sovint
ha
patit
disgregacions
de
materials
a
causa
de
les
sals
procedents
de
l’interior
del
mur.
Un
cop
consolidats
es
reintegren
amb
el
material
més
semblant
químicament
i
cromàticament
als
originals.
|
Esgrafiats
al
santuari
de
Santa
Marina
a
Pratdip
Santa
Marina de
Pratdip
Restauracio
d’esgrafiats
del
s.
XX
|
Restauració
d’Esgrafiats
del
segles
XVII
–
XVIII
.
Son
uns
esgrafiats
a
l’interior
d’esglésies
molt
treballats,
fets
amb
estargit
i
amb
una
pasta
molt
lleugera
de
sulfat
càlcic.
La
capa
de
fons
o
trepa
és
mangra
o
siena
que
contrasta
amb
el
blanc
del
dibuix.
Crea
un
efecte
de
damasquinat
molt
decoratiu.
Es
combina
amb
motius
pintats
al
metzofresco.
L’estat
de
conservació
és
bo
a
les
zones
no
humides
i
fora
l’abast
de
la
gent.
Alguns
paraments
en
canvi
s’han
hagut
de
fer
de
bell
nou.
Les
imatges
corresponen
als
conjunts
de
la
capella
d’Ascó
i
al
santuari
de
Santa
Marina
a
Pratdip.
|
|
La
recuperació
d’arts
i
oficis
que
es
produí
amb
el
modernisme
es
perllongà
en
el
cas
dels
esgrafiats
amb
el
Noucentisme.
Dos
exemples
són
esgrafiats
restaurats,
uns
els
de
la
casa
Monguió
a
Tarragona.
Façana
noucentista
davant
del
mar.
|
|
|
|
|
Restauració
dels
Esgrafiats
de
L'Escola
del
Treball
a
Barcelona
|
Esgrafiats
de
l'Escola del
Treball a Barcelona
restaurats
per
C.
Arola.
|
Aquest
magnífic
conjunt
d’esgrafiats
és
vestíbul
de
l’Escola
del
Treball
a
Barcelona.
Magníficament
conservat
té
grans
medallons
als
murs
oposats
al·legòrics
a
les
virtuts
del
treball
i
al
coneixement,
units
per
ornamentacions
als
arcs
parabòlics
diafragmàtics
que
representa
un
frondós
arbre
del
saber.
És
peculiar
l’
esgrafiat
directament
sobre
obra
vista,
donant
un
toc
eclèctic
i
exòtic.
|